marjolein spitteler Terug naar overzicht

Tekenen is de meest directe discipline binnen de beeldende kunst. Gedachte en vorm liggen hier heel dicht bij elkaar. Het is precies die directheid van het tekenen die de techniek uitermate geschikt maakt voor kinderen in het basisonderwijs. Het schuurt tegen het schrijven aan en kan daarom worden ingezet binnen veel andere vakken op school. Kinderen kunnen via het tekenen hun gedachten zichtbaar maken. Er kan een ruimte voor ze worden geopend waarin ze de wereld zélf mogen ontdekken.

Sinds een aantal jaren ben ik actief als docent bij Kunst & COO (Kunst en Cultuur Onderwijs Ooststellingwerf).
Daarnaast geef ik teken- en schilderlessen aan kinderen van 7 tot en met 11 jaar via Stichting Kunstwerf.
In het kader van KEK! (Kultueredukaasje mei Kwaliteit) ben ik sinds maart 2013 werkzaam als erfgoedcoach voor het basisonderwijs binnen de regio Oost- en Weststellingwerf.
Ook ben ik als coach betrokken bij De Tekenskoalle, één van de provinciale projecten van KEK!

Verhalen vormen voor mijn lessen een belangrijk aanknopingspunt.
Als beeldend kunstenaar ben ik een verhalenverteller in mijn vrije werk.
Ook als kunstenaar in de klas begint voor mij de tekenles met een verhaal.
Het verhaal kan fictie zijn maar ook over een historische gebeurtenis gaan, het liefst in de directe omgeving van de school.
Hoe dan ook, het vormt de context waarin de kinderen aan de slag gaan met materialen zoals houtskool, inkt, ecoline en potlood en behalve de gebruikelijke tekentechnieken ook bijvoorbeeld frottage. Voorop staat dat kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken, op het gebied van het tekenen, maar ook binnen het verhaal zelf.
Wat wordt er nu eigenlijk verteld? En hoe doe je dat, vertellen met beelden? Is het ook mogelijk een verhaal gezamenlijk te vertellen, door te reageren op elkaars tekeningen binnen één groot vlak?
De mogelijkheden zijn talrijk.
Verhalen zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie!