Terug naar overzicht

De uitvinding van Hugo Cabret door Brian Selznick (groep 3-8)

Dit buitengewone boek dat voor een groot deel bestaat uit tekeningen, is verfilmd door Martin Scorsese en verenigt filmgeschiedenis en illusionisme met tekenkunst.

Het verhaal speelt zich af in de jaren dertig van de vorige eeuw en gaat over een jongen die als klokkenmaker van een stationsgebouw in Parijs een fantastisch apparaat repareert.
Het is een automaton, een mechanische robot die automatisch tekeningen maakt.
Maar niet zomaar tekeningen: het zijn scènes uit de allereerste films die ooit gemaakt zijn.
Deze ontdekking voert hem uiteindelijk naar Georges Méliès, één van de pioniers in de filmgeschiedenis. Deze man was een van de eersten die begrepen dat film niet alleen over de zichtbare werkelijkheid hoeft te gaan, maar dat film een droomwereld kan laten zien.

Het automatisch tekenen van de robot leidde tot het tekenen van de lemniscaat door de kinderen.
Net als bij de opdracht voor de kleuters bij het verhaal over Ollie gingen de kinderen erbij staan en volgde met hun hele lichaam de beweging van de “liggende acht” op papier. De vorm werd steeds weer herhaald, in vele kleuren, met zowel kleurpotlood als vetkrijt en werd afgewisseld met andere cirkelbewegingen over het hele papier, een spiraal, een ovaal, een cirkel en een dubbele lemniscaat.
Deze vormen werden net zo lang herhaald tot het hele papier gevuld was met (gestructureerde) lijnen. Dezelfde oefening werd herhaald met grijs potlood.
Tenslotte maakten de kinderen een tekening over een droombeeld of fantasie, de “droomtekening”.
Van de drie tekeningen werd uiteindelijk een collage gemaakt.

De lemniscaat-beweging, die met het hele lichaam wordt gevolgd, brengt een verbinding tussen rechter- en linker-hersenhelf tot stand. De kinderen ervaren de beweging en het tekenen van de lemniscaat als zeer prettig, ze gaan er volledig in op.
De ruimte in je hoofd die ontstaat door het uitvoeren van deze oefening, dat is wat ik de kinderen wil laten ervaren.
Daarnaast is er een formeel aspect: het creëren van ruimte binnen het platte vlak door kleur en het combineren van structuren.

tekening van een kind